Restaurant

t{0>חלוקת משנה ענפית:<}0{>Industry Sub-Division<0}

{0>את המסעדות הפועלות בארץ ניתן לסווג במספר מישורים:<}0{>Active Restaurants in Israel can be classified according to a number of parameters:<0}

Ø{0>סוג המטבח - מזרחי, סיני, איטלקי וכו',<}0{>Cuisine type- Oriental, Chinese, Italian, etc. <0}

Ø{0>רמת המחיר ואקסקלוסיביות.<}0{>רמת המחיר ואקסקלוסיביות.Price and prestige level<0}

Ø{0>הצורך המקבל מענה - הזנה ו/או בילוי.<}0{>The need fulfilled-Targeted for dining and/or recreation.<0}

A {0>הביטוי לסיווגה של מסעדה הוא באמצעות בניית התפריט בו היא מתמחה.<}0{>restaurant is classified according to the type of specialized menu.<0} {0>תפריט זה משקף את סוג המטבח, רמת המחיר ואת הצורך המקבל מענה.<}0{>This menu reflects the type of kitchencuisine, price level, and type of need fulfilled.

<0}

{0>מאפייני השוק:<}99{>Market Characteristics<0}

Ø{0>שעורי סגירה גבוהים - הענף מאופיין בשיעורי פתיחה וסגירה מהגבוהים ביותר במשק.<}0{>High closure rates- the industry is characterized by one of the highest opening and closure rates among businesses.<0} {0>אחת הסיבות היא תדמית הענף ככזה שניתן להרוויח בו כסף רב במהירות, ללא צורך בידע מקצועי רב.<}0{>One of the reasons for this is an imageis the industry’s reputation for of “easy money” with noout the requirementneed offor professional knowledge is attributed to the industry .<0}

Ø{0>רשתות וזכיינות - בענף פועלות מספר רשתות גדולות המוכרות זיכיונות ומעניקות סיוע וייעוץ מקצועי ליזם (יש לציין כי רכישת הזיכיון כרוכה בעלות גבוהה מאוד).<}0{>Chains and franchises- a number of well-known large chains are active in the market offeringselling franchises and in addition providing professional counseling and aid to the entrepreneurs (note that purchasing the franchise involvesfranchise rights involves a very high investment)._<0} {0>יכולת ההישרדות של מסעדות השייכות לרשתות סולידיות, גבוהה יחסית לשאר הענף.<}0{>Chain restaurant survival rates are relatively higher.<0}

 

{0>

לקוחות:

<}100{>

<0}

 

 {0>הגדרת שוק היעד וגודלו, פילוח השוק<}100{>Customers: Defining Thethe Target Market Andand Its Size, Market Segmenting<0}

{0><}76{>Potential industry clientele includes people seeking recreation, segmented according to a number of factors:<0}

Ø{0>צורך - הצורך בהשבעת רעב או בבילוי והנאה, או שילוב שלהם<}0{>Need- the need in fulfilling hunger, recreation, or a combination of the two.<0}

Ø{0>העדפת טעם - תיקבע את סוג המסעדה בה יבחר הלקוח..<}0{>Taste preferences will determine the type of restaurant chosen by the customer.<0}

Ø{0>שימוש פרטי/ עיסקי.<}0{>Private/corporate use.<0}

Ø{0>רמת הכנסה - תיקבע את התדירות בה יאכל הלקוח במסעדה (נכון בעיקר לגבי לקוחות פרטיים), ואת מידת היוקרה של המסעדה בה יסעד.<}0{>Income level will determine dining frequency (mainly pertains mainly to private customers), and the chosen restaurant’s prestige level.<0}

Ø{0>אזור גיאוגרפי - ככל שהמסעדה אקסקלוסיבית יותר, פרמטר זה משמעותי פחות.<}0{>Geographical vicinity- the more prestigious the restaurant, the less significant this parameter.
<0}

{0>מתחרים:<}0{>Competition<0}

{0><}100{>theThe industry is highly competitive. <0} {0>את המתחרים ניתן לחלק לשתי קבוצות עיקריות:<}100{>Competitors can be divided into two main groups:<0}

Ø{0>מתחרים ישירים:<}0{>Direct competitors:<0} {0>מסעדות הפונות לפלח שוק דומה וממוקמות באותה סביבה גיאוגרפית.<}0{>Restaurants targeted for a similar market segment and located in the same geographical vicinity.<0}

Ø{0>מתחרים עקיפים:<}50{>Indirect competitors:<0}

Ø{0>מסעדות מסוג דומה הממוקמות בסביבה גיאוגרפית מרוחקת יותר מהוות תחרות בעיקר בתחום המסעדות האקסקלוסיביות  - שם מהווה הקרבה הגיאוגרפית והזמינות גורם פחות משמעותי.<}0{>Prestigious restaurants located in a fartherfurther may geographical vicinity also constitute competition as the geographical vicinity and accessibility parameters are less significant in this case.<0}

Ø{0>מסעדות אחרות או עסקים אחרים העונים לצורך - בתי קפה, פאבים, מזנונים, משלוחים וכו'.<}60{>INDIRECT COMPETITORS- Other recreational businesses that combine dining and drinking- pubs, restaurants, delivery servicesries, etc.<0}

 

{0>ספקים:<}99{>VENDORS<0}

{0>ספקי ציוד:<}100{>EQUIPMENT VENDORS<0}

{0>ציוד למטבח - בארץ פועלים ספקים שונים המסוגלים לתת פתרונות לצרכי המטבח השונים של המסעדה.<}0{>Kitchen equipment- there are various vendors in Israel offering various restaurant kitchen needs solutions.<0} {0>חשוב לוודא כי הספק נותן גם תמיכה ושירות לציוד.<}0{>It is important to confirm that these vendors also offers support and service for equipment.<0}

{0>ציוד לאזור ההסעדה - כולל שולחנות, כסאות, מפות וכיו"ב.<}0{>Dining area equipment includes tables, chairs, tablecloth, etc.

 Tableware-plates, cups, cutlery, etc.

<0} {0>ישנם ספקים רבים המספקים ציוד זה.<}0{>There are many vendors supplying this type of equipment,.<0}

{0><}0{>Tableware-plates, cups, cutlery, etc and .<0} {0>ישנם ספקים רבים המספקים ציוד זה.<}100{>THERE ARE MANY VENDORS SUPPLYING THIS TYPE OF EQUIPMENT.<0} {0>עלות המחיר משתנה בהתאם לאיכות הכלים.<}0{>cost varies according to tableware quality.<0} {0>יש לקחת בחשבון פחת שנתי של כ5%- מהציוד השביר.<}0{>A yearly 5% wastage rate should be taken into account in regards to breakable equipment.<0}

 

{0>ספקי מזון ומשקאות:<}99{>FOOD AND DRINK VENDORS<0}

{0><}0{>There is a wide variety of food and drink vendors in Israel.<0} {0>החשיבות העיקרית בבחירת הספקים מולם מתבצעת העבודה הנה, בנוסף למחיר, גם אמינותם וטיב הסחורה אותה הם מספקים.<}0{>The most important inquiries when choosing vendors, aside from price, should be as to credibility and quality of supplied product.<0} {0>יש לבדוק את כדאיות העבודה מול ספק אחד כנגד עבודה עם מספר ספקים.<}0{>One should assess whether it is more profitable to work with one vendor as opposed to working with a number of vendors.<0}

 

{0>אמצעי שיווק:<}99{>Marketing Resources<0}

  • {0>פירסום - תוך שימוש במדיה הרלבנטית לקהל הלקוחות הפוטנציאלי של המסעדה.<}0{>Advertising in relevant media according to the restaurant's potential clientele.<0} {0>מסעדות המהוות חלק מרשת ארצית נהנות לעתים משיווק ופירסום ארציים, כולל בטלוויזיה.<}0{>Chain restaurants may benefit from national marketing and advertising, including television.<0}
  • {0>יחסי ציבור - העסקת איש יחסי ציבור אשר דואג להעברת מידע לעיתונות (בעיקר למדורי הבילוי והרכילות), מארגן מסיבות, אירועים וכדומה.<}0{>Public relations- engaging a PR agent to convey information to the press (mainly to recreation and gossip columns), arranges events, parties etc.<0}
  • {0>יצירת מוניטין וקהל לקוחות קבוע.<}55{>High importance is ascribed to reputation and regular customers.<0}

 

 

 

{0>גורמים משפיעים על הצלחה:<}100{>Factors Affecting Success:<0}

{0>מיקום - מיקום המסעדה מהווה גורם חשוב להצלחתה.<}0{>The restaurant’s location is key to its success.<0} {0>לפני הקמת המסעדה יש לבדוק את פוטנציאל השוק המצוי בסביבה וכן את המתחרים הרלוונטיים המצויים בסביבה הקרובה.<}0{>Before establishing a restaurant, one should inquire as to the potential clientele in the area as well as relevant competition.<0}

{0>שירות - טיב השרות הינו גורם מרכזי התורם מאוד לרמת ההצלחה.<}0{>Customer service quality is a central facet and crucial to the restaurant’s success.<0} {0>מסעדה שתקפיד על תנאי שירות טובים ייהנה מנאמנותם של הלקוחות.<}0{>Customer allegiance will be gained by a restaurant that emphasizes good service.<0}

{0>תחרות ודינאמיות בענף - משפיעים כאלטרנטיבות העומדות בפני לקוחות המעוננים לנסות טעמים ומקומות חדשים.<}0{>Success is also affected by alternatives available to customers interested in experiencing new flavors and locations.<0} {0>גורם זה ישפיע בעיקר על מסעדות המיועדות לענות על הצורך החברתי של בילוי והנאה.<}0{>This parameter will affect mainly restaurants intended for recreational purposes.<0} also

 

{0>מחסומי כניסה לענף:<}100{>Limitations on Entering the Industry:<0}

{0>ההשקעה בשיפוץ ועיצוב המסעדה.<}0{>Investment in remodeling and designing the restaurant, <0}{0>השקעה בציוד.<}50{>investment in equipment, and the local authority licensing process.

<0}

{0>מימון:<}0{>Financing:<0}

{0>פדיון בענף:<}84{>Industry Revenue and Profitability

<0}

{0>הפדיון מושפע מסוג המסעדה, מיקומה ורמת המחירים בה.<}0{>Revenue is affected by the type of restaurant, its location, and price levels.<0} {0>להלן נתוני הפדיון השנתי לעובד במס' סוגים נפוצים של מסעדות, בשנת 2003: (אלפי ש"ח)<}0{>Presented below is the average yearly revenue per worker in a number of common types of restaurants in 2003 (in NIS thousands):<0}

{0>פדיון<}0{>Revenue<0}

Restaurant Level

Restaurant Type

843 – 1,301

Regular

Italian Restaurant

1,016 – 1,264

Prestigious

 

1,508 – 2,000

All you can eat

Seafood Restaurant

1,010 – 1,721

Regular

 

1,497 – 1,854

Prestigious

 

1,835 – 2,117

Regular

Meat Restaurant

2,739 – 3,360

Prestigious

 

1,241 – 1,403

Regular

Chinese Restaurant

1,334 – 1,582

Prestigious

 

 

 

 

 

 

 

{0>תנאי תשלום מקובלים:<}0{>Customary Terms of Payment:<0}

{0>אשראי ספקים:<}75{>Vendor Credit<0}

{0><}0{>Vendor credit terms vary according to buying and bargaining power of both parties.<0}

 

{0>אשראי לקוחות:<}75{>Customer credit:<0}

{0><}0{>Customers pay in cash or by credit card.<0} {0>דרך נוספת לתשלום היא באמצעות שוברי תשלום הניתנים במקומות העבודה (לרוב בחברות הי-טק.<}0{>An additional payment option is by vouchers distributed at places of employment (mostly in the high-tech industry).<0}

{0>רמת הסיכון:<}100{>Risk Level:<0}

{0><}96{>The food and restaurant industry is a high-risk industry- there are many new business, but the number of failed or closed businesses is high as well.<0} {0>ההשקעה הגבוהה הנדרשת בהתאמת מקום ובשיפוצו עשויה לרדת לטמיון במקרה כשלון.<}100{>The highest investment required is in appropriating and remodeling the location, an investment which will be completely lost in case of failure.<0} {0>בגין ההשקעה בציוד ניתן יהיה לקבל החזר חלקי בלבד, היות ובשוק כיום ציוד משומש רב.<}91{>A partial return on the supply investment may be possible, as the market is abundant with used supplies. <0}

{0>רישיונות ואישורים:<}100{>

Licenses and Certifications:<0}

{0>לצורך פתיחת מסעדה נדרש רשיון עסק מטעם הרשות המקומית ומטעם משרד הבריאות, לאחר עמידה בקריטריונים לקבלתו.<}82{>In order to establish a restaurant, a business license is required from local authorities, and the ministry of health, after qualifying for such a permit.<0}

{0>אם מוגשים במסעדה משקאות משכרים - יש צורך באישור גם מהמשטרה.<}0{>In addition, a police permit is also required if alcoholic beverages are served.

<0}

{0>טיפים:<}0{>Tips:<0}

{0>מומלץ לבחון בקפדנות את רעיון הקמת מסעדה - הסביבה העסקית, הסביבה הפיזית והיבטים כספיים ושיווקיים.<}0{>The establishment of a restaurant should be meticulously reviewed- business locality, physical locality, in addition to financial and marketing aspects.<0} {0>בחינה זו, יחד עם תכנון נכון המסתייע באנשי מקצוע, תקטין את הסיכויים לכישלון עסקי.<}0{>This review along with correct planning and aid from professionals will decrease chances of failure.<0}

{0>יש לזכור כי למזון חיי מדף קצרים ובלאי גבוה.<}0{>Note that food has a short shelf life and high depreciation.<0} {0>חשוב להימנע מרכישת מלאי גדול מדי כדי להימנע מזריקת עודפים.<}0{>It is important to avoid purchasing a large amount of inventory in order to prevent wastage. <0}

{0>סיכויי ההצלחה של מסעדה הפועלת במסגרת רשת גבוהים יחסית.<}0{>Success rates of franchised restaurants are relatively high.<0} {0>הרשתות הגדולות מסייעות בייעוץ שיווקי ולעתים גם בייעוץ פיננסי ע"מ להבטיח את שמן הטוב.<}0{>Large chains are equipped with marketing consultation services and/or financial services, in order to assure their reputation<0} {0>מן הצד השני - עלות רכישת זיכיון גבוהה ועצמאותו של היזם נפגעת.<}0{>although purchasing franchise rights is costly, and the entrepreneur’s independence is hindered. <0}

{0>תעודת כשרות מהווה גורם מרכזי וחשוב לחלק ניכר מהלקוחות הפוטנציאליים.<}0{>A kashrus certificate is a major consideration and is important to many customers.<0} {0>מסעדה כשרה תיאלץ לבנות תפריט המתחשב בדרישות הכשרות, לשלם את עלות ההשגחה ולסגור שעריה בשבתות ובחגים.<}0{>A kosher restaurant needs to compose a menu according to Kashrus requirements, pay an inspector, and not operate on Saturdays or religious holidays.<0} {0>דרישות הכשרות עשויות לפגוע בעיקר בפעילותן של המסעדות האקסלוסיביות.<}0{>Kashrus requirements may hinder activities, especially for prestigious restaurants.<0} {0>מסעדה לא כשרה, לעומת זאת, עשויה להפסיד לקוחות רבים המקפידים על אכילת מזון כשר.<}0{>A non-kosher restaurant, on the other hand, may lose many customers who only eat kosher food.<0} {0>ההחלטה לפתוח מסעדה כשרה תעשה לאחר בדיקת הסביבה הקרובה, בחינת מתחרים וקהל פוטנציאלי, ובהתאם לתפיסת העולם של בעליה.<}0{>The decision to open a kosher restaurant should be taken only after the geographical area, competition, and potential clientele issues have been thoroughly examines, and according to the owner's beliefs.<0}

{0>מומלץ להיעזר במט"י המקומי בהקמת העסק ובהפעלתו.<}0{>It is recommended to consult with your local Business Development Center regarding business establishment and operations.<0} {0>כמו-כן ניתן להיעזר ב"מדריך ליזם - המתכון להקמת מסעדה מוצלחת" בהוצאת רשת מט"י.<}0{>In addition, the book: Guide for Entrepreneurs- Recipes for a Successful Restaurant, published by the Business Development Center, may also be consulted.<0}פרופיל עסקי ענפי: חנות תקליטורים

Search Company By Name

Copyright ©2012. All Rights Reserved.
^ Back to Top